Védd a Földet: szállj ki a kocsiból, repülj kevesebbet – és ne szülj annyit!?
A szülés, születésszabályozás kérdése nagyon sok szempontból még mindig tabutémának számít a magánéletben és a tudományos világban is. Ez valamennyire érthető, hiszen ez az egyik legszemélyesebb, legintimebb, legemocionálisabb területe az életünknek.
Ezt az érzékeny kérdést is feszegeti a Lundi Egyetem új tanulmánya, amiben a kutatók számításai szerint az növeli legjobban szén-dioxid-lábnyomunkat, ha gyerekeket, azaz újabb embereket hozunk a világra. Ennek megfelelően káros kibocsátásunkat úgy csökkenthetjük leginkább, ha kevesebb gyermekünk van.
A számítások szerint ennek nagyjából minden más klímavédelmi lépésnél nagyobb hatása van (ld. a lenti ábrát). De szintén sokat tehetünk azzal, ha nem használunk autót - sem hagyományos benzinest, sem elektromosat - hanem ehelyett biciklizünk, gyalogolunk, tömegközlekedünk. Ezeken kívül a megújulókból termelt energia használata, és húsmentes étkezés került be a legnagyobb kibocsátás-csökkentéssel járó életmód-döntések közé.
Éves elkerült üvegházgáz-kibocsátás mennyisége tonna CO2egyenértékben
(A feliratokat a jobb láthatóság érdekében szerkesztettük, és magyarra fordítottuk.)
A kutatók nyilatkozatuk szerint tisztában vannak azzal, hogy megállapításaik legszemélyesebb döntéseinket érintik. Ugyanakkor úgy vélik, többé nem hagyhatjuk figyelmen kívül, milyen hatással van életmódunk a Föld klímájára. Az éghajlatvédelmi kutatások egyértelműen azt mutatják, hogy az emberiségnek nem maradt sok ideje arra, hogy megállítsa a visszafordíthatatlan mértékű klímaváltozást. Ezért a legnagyobb hatással járó lépéseket kell megtennünk a saját életünkben, amelyhez ezzel a tanulmánnyal próbálnak segítséget adni, mondták a kutatók.
A számítások alapjául a fejlett világ életmódja és átlagos fogyasztási szokásai szolgáltak.
Például:
- A tengerentúli repülőút a London – New York távolság oda-vissza megtételét jelenti
- Az autóhasználat esetében átlagosan 1,5 utassal, és kb. 15000 km éves átlagos futással kalkuláltak.
További adatok és feltételezések itt érhetőek el.